kasza jaglana

Kasza jaglana – od samego rana!

5.00 

Kasza jaglana to nasiona prosa – zboża, które znane i uprawiane było już w neolicie. W Polsce kasza jaglana była bardzo popularna w minionych wiekach – nazywano ją wtedy jagłami lub krupem. Potem na jakiś czas odeszła w zapomnienie, teraz znowu wraca do łask. Dlaczego?

Sposobów na jej podanie jest kilkadziesiąt a może nawet kilkaset.. i za każdym razem jest pyszna! Kasza jaglana jest zasadotwórcza, wspomaga odkwaszanie organizmu. Nie zawiera glutenu. Dostarcza organizmowi krzemu, który odpowiada za zdrowe stawy, mocne włosy i paznokcie, oraz prawidłowy metabolizm. Zawiera witaminę E, witaminy z grupy B i lecytynę. Jest lekkostrawna i dobrze przyswajalna.

 

Waga: 400g

  • Opis
  • Opinie (0)

Opis

Właściwości kaszy jaglanej:

  • Kasza jaglana zawiera dużo łatwo przyswajalnego białka. Wyróżnia się najwyższą zawartością witamin z grupy B: B1, (tiaminy), B2 (ryboflawiny) i B6 (pirydoksyny) oraz żelaza i miedzi.
  • Kasza jaglana zawiera mało skrobi.
  • Kasza jaglana jest lekkostrawna.
  • Nie zawiera glutenu dlatego nie uczula. Jest wartościowym produktem dla osób chorujących na celiakię oraz będących na diecie bezglutenowej, a także cierpiących na niedokrwistość.
  • Kasza jaglana ma właściwości antywirusowe, zmniejsza stan zapalny błon śluzowych, odśluzowuje, co sprawia, że jest świetnym lekarstwem na katar.
  • Kasza jaglana bardzo korzystnie wpływa na naszą urodę. Zawiera ona krzemionkę, która poprawia kondycję: włosów, skóry i paznokci. Krzem pełni też ważną rolę w mineralizacji kości, gdyż zapobiega ich odwapnianiu.
  • W kaszy odnajdziemy też duże ilości witaminy E i lecytyny, która istotnie wpływa na pamięć i koncentrację oraz reguluje poziom cholesterolu we krwi. Kasza jaglana powinna być składnikiem diety każdego z nas ale szczególnie osób intensywnie pracujących umysłowo oraz uczących się.
  • Kasza jaglana posiada również antyoksydanty, czyli substancje wychwytujące i neutralizujące wolne rodniki a co za tym idzie – działa przeciwnowotworowo.
  • Warto jednak pamiętać, że kasza jaglana jest dość kaloryczna, w 100 gramach kaszy jaglanej znajdziemy około 350 kalorii. Ma ona również wysoki indeks glikemiczny: 71 – dla ugotowanej kaszy jaglanej (dla porównania: ryż brązowy i kasza gryczana mają indeks glikemiczny około 50). Oznacza to, że kasza jaglana szybko podnosi poziom cukru we krwi, nie jest więc wskazana dla diabetyków. Osoby odchudzające się nie powinny jednak całkowicie rezygnować z jedzenia kaszy jaglanej, gdyż zawarty w niej krzem poprawia metabolizm.
  • Według medycyny chińskiej kasza jaglana wykazuje właściwości rozgrzewające. Wzmacnia osłabiony i wychłodzony organizm dlatego polecana jest szczególnie zimą i jesienią.
  • Kleik z kaszy jaglanej polecany jest przy problemach żołądkowych ponieważ jest lekkostrawny i pożywny.
  • Kasza jaglana jest produktem polecanym szczególnie na śniadanie, gdyż jest lekkostrawna i sycąca. Można ugotować ją na wodzie z mlekiem lub w samym mleku, najlepiej z dodatkiem bakalii. Kaszę jaglaną można podawać do duszonych mięs, zup (krupnik), w zapiekankach oraz jako deser z owocami. Można z niej zrobić pyszne kotlety oraz wymyślać różne inne, ciekawe potrawy według własnej inwencji twórczej.

 

Często zdarza się, że po ugotowaniu kasza jaglana ma lekko gorzki smak, który może zepsuć nam całe danie. Żeby kasza jaglana nie miała goryczki, trzeba ją odpowiednio przyrządzić – przed ugotowaniem obficie przelać najpierw zimną, a potem gorącą wodą. Można też wrzucić kaszę do wrzątku, po chwili odcedzić i jeszcze raz wsypać do czystej, gotującej się wody. Warto namoczyć kaszę na kilka godzin albo na noc w wodzie z dodatkiem soku z cytryny – ten zabieg razem z gotowaniem pomoże zdeaktywować fityniany – związki zawarte w kaszach, utrudniające przyswajanie składników mineralnych.
Gotowanie na sypko: na 1 szklankę kaszy jaglanej – 2,5 szklanki wody. Gotujemy, aż kasza wchłonie wodę, po czym zawijamy w koc i odstawiamy na ok. godzinę. Gotowanie żeby kasza była kleista: przed gotowaniem kaszę wymieszać z niewielką ilością wody lub mleka i przelać do wrzątku w proporcjach: 1 szklanka kaszy jaglanej na 3,5 szklanki wody. Gotować 30-40 minut.

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.


Be the first to review “Kasza jaglana – od samego rana!”